onsdag 2 december 2009

Änglar på rad... och en dos beslutsamhet, tack!

Jodå, jag tog min färgburk och gick tillbaka till färghandlarn och frågade om man kunde ljusa upp färgen. Färghandlarn tittade på mig som om jag vore dum i huvudet, vilket jag förmodligen var i hans ögon. Att jag är av en annan åsikt behöver vi inte ta upp här...

- "Det är nämligen väldigt svårt att ljusa upp en färg, förklarade han. Dels är det inte samma recept, dvs man blandar olika färger i en vit färg för att få önskad nyans (vilket jag naturligtvis vet, vad trodde han?), och dessutom så kommer det förmodligen gå åt väldigt många liter färg för att komma så nära den ljusa nyansen som möjligt."

Jag, i min enfald, trodde ju att maskinen de använder för att blanda färg kunde räkna ut hur mycket och vilka färger man ska lägga till för att få den nyans man ville ha, men så smart var den inte. Nehej, så det blev till att köpa ytterligare en 10-liters burk men med den ljusa nyansen grå, som jag äntligen bestämt mig för, och använda den mörka till att grunda med. Onödigt dyrt, men billigare än att låta den stå...

Fast jag funderar faktiskt på att köpa en burk med vit grundfärg (som Melinda, mig & Alice, tipsade mig om) och sen använda den mörkare grå i matrummet...hm...
Ja, ni ser ju hur jag är. Velig! Jag har alltid varit avundsjuk på dem som kan bestämma sig på en gång. Var köper man den? Beslutsamheten. Berätta!!

Under tiden jag funderar så fortsätter jag måla lister, slipa bort målningen på spisen för att sedan måla den vit... Det tycker säkert en del är synd och skam, men målningen är inte jättegammal (endast sen 60-talet) och dessutom vill jag inte ha en grön spis med rosa kurbitsblommor på till ljusgrå väggar.


Något åt detta hållet har jag tänkt mig. Här ser ni även kaminen som står på önskelistan

Nej, den ska vara vit och kanske blir det en text också... Har inte bestämt mig än. Konstigt nog... host!

Nog om detta...

I söndags åkte vi, jag och dottern, till Gamla Linköping för att besöka julmarknaden. Det var knökfullt! Tror hela Linköping med omnejd var sugna på att hitta någon form av julstämning.
Jag fungerar dock så att när det blir så mycket folk att man får gå myrsteg för att komma fram då tappar jag lusten för inköp. Men ett par saker kunde jag inte låta bli... En gammaldags pappersbonad och en bordsgirlang med änglar. Det roliga var att det inte var nytryck utan gamla tryck. Tänk och hitta en sådan skatt någonstans!

Visst är de fina!




Jag köpte även en flaska Blåbärsglögg i handelsboden som jag tänkte vi skulle smaka av när vardagsrummet är färdigt.



Till glöggen skulle jag gärna vilja ha nya glöggmuggar. Vilket jag också tittade efter när jag för ovanlighetens skull var till Norrköping igår. Såg några vita fina espressokoppar som kan komma till nytta året runt, men de kostade lite för mycket. Hittade sen en röd fin glöggmugg med vitt mönster på Indiska, men kunde inte bestämma mig. Vill jag ha röda muggar???

Märker ni mönstret? Brist på beslutsamhet! Gissa om jag blir trött...Suck!

Så här står jag i min gråa färg, full med slipdamm och funderar på vita eller röda glöggmuggar.

Hur har ni det?

21 kommentarer:

  1. Gomorron velpottan! Ja, ja, det ordnar sig nog bara det blir jul. Inga röda glöggmuggar för min del, jag kan nästan inte med de blå ens. Vitt & silver ska det vara i år för min jul.
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  2. Hej Vännen!

    ja nu har du ju rätt färg i alla fall...hihi...alltid nåt!

    Kram Annica.

    SvaraRadera
  3. Härligt - du fann din färg till slut. Det kommer att bli jättefint. Spisen kommer också att bli bra. Det är ju ni som ska bo där och då gör ni som ni vill. Lycka till - kram !-)Marie

    SvaraRadera
  4. Klart spisen ska bli vit! Och det blir nog smart att använda den mörkare grå i matrummet, för det blir ju fint när man tänder stearinljusen! För du har väl en ljuskrona ovanför matbordet? Klart du har... Annars så kan du som du själv sa, grunda med den mörka. Samma sak råkade vi ut för i sovrummet, fast vi hade provmålat! Jag grundade med den mörka och målade andra gången med den nyköpta ljusa. Vita glöggmuggar, det har ju jag köpt! hihi... Nog kan man vela ibland...
    Lycka till!
    Hulda

    SvaraRadera
  5. Så fin spisen ska bli. Ja, jag tycker att den är fin nu med.;-) kram

    SvaraRadera
  6. Men Willewira!

    Jag tycker spisen är fin som den är!

    Fast jag vet ju hur det är när man bestämmer sig för att börja göra om. Då ser man plötsligt allt annat i en annan dager.....

    Hur du än gör så är jag säker på att det blir jättefin!

    Kram

    Flisan

    SvaraRadera
  7. hej du här är en velpotta till, fniss! hoppas det till slut blir bra, bättre liksom att byta i tid än att ha gjort allt och sen byta ju...åhhh gamla pappersbonader, det är fint det och såna änglar har jag med nånstans...undrar var hm! ha det bäst min goa willewira, varmkram lotten

    SvaraRadera
  8. Raring. Jag är tvärtom. Snabbt, snabbt går det. Fel blir det ofta, men långsamt går det aldrig. Jag står inte ut med att vela, vare sig det är dagens lunch eller en väggfärg.

    Fördelen med din stil att att det blir rätt; att du får precis det du vill ha.

    KRAMAR.

    SvaraRadera
  9. Ha ha ha! Vilket fantastiskt mönster du målar upp. Förstår att det kan bli lite jobbigt att vela så .. men som Rana säger ... fördelen är att det blir rätt i slutänden. Måste nog säga att jag faktiskt bestämmer mig ganska snabbt, men sen får jag banne mig inte tummen ur för att utföra det .. väldans jobbigt :)

    En sån grön färg hade vi oxå i ett av våra rum, usch vad jag irriterade mig på den .. det blev bruna medaljongtapeter till slut ... men det var Peter som bestämde det .. annars hade det möjligen fortfarande varit grönt därinne :)

    Ha en härlig helg bland färgpytsarna!
    Å du - köp en grundfärg människa .. spara den dyrare färgen till ett annat projekt!!

    kraaaaam Malin :)

    SvaraRadera
  10. Jag vet precis hur du känner dig. Bestämma sig vad är det? Har precis lika svårt att bestämma mig, det är därför vi fortfarande har oranga!! tapeter i sovrummet. Allt måste ju vara bättre än det. Kan inte ens bestämma mig för ett tema. Det finns ju så mycket snyggt. Har man dessutom svårt att visualisera saker innuti sitt huvud blir det ännu svårare.
    Måste säga att den vita spisen i alla fall kommer att bli skitsnygg.
    Ha en bra helg/Camilla

    SvaraRadera
  11. Ja jag ser mönstret Willevira.. du ÄR en velepotta.. men jag tror inte du är ensam om detta.. att välja kan vara himla svårt ibland.
    Spisen är superfin i vitt, inget svårt val där i alla fall tycker jag.. lycka till med målning och du vilka fina bonader du köpt.. supernice =)
    Kram och ha en skön o mysig helg..Moa

    SvaraRadera
  12. Hihi... beslutsamhet är jobbigt! ;) Men jag tycker definitivt att spisen ska bli vit iaf!

    Trevligt att du tittade förbi på marknaden! Visst är de underbara dessa julbonader. Gick förbi där ett par gånger och suktade. Tror jag köper en eller två imorgon.

    TACK för omtanken inne hos mig! lite jobbiga saker händer hos mig nu... men det reder nog ut sig till slut. På ett eller annat sätt.

    Ha en underbar helg Willevira! Kram!

    SvaraRadera
  13. spisen ska va vit ja, du är verkligen i målar tagen nu:) men visst är det kul
    må så gott
    kram

    SvaraRadera
  14. Din spis kommer att bli jättefin när den är vitmålad. Jag dricker inte gärna glögg men hade nog valt vita muggar. =0) Nog... Som du ser är jag inte heller den mest bestämda. Iallafall inte när det gäller vissa inköp. Kan vela hur länge som helst ibland och inte så sällan slutar det ned att jag tar båda färgerna. Om det är det som är problemet. ;0)
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Hmm, jag tror man kan köpa beslutsamhet på apoteket. Det är receptfritt med faktiskt.

    Synd med färgen. Men du löser det där bra tror jag.

    Här har vi inget vitt kvar längre... Det försvann ner i Nuguren... med regnet...

    Hörs av på luren snart eller?
    Kramen från nabolandet.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  16. Hej
    Kikar förbi utav en slump. Jättefin blogg du har . Kram

    SvaraRadera
  17. Ska jag komma över till dig och ta några beslut...:) här är det tvärtom vet du och ibland går det alldelse för fort, idag har jag haft ett julreportage hemmoch det mesta börjar att bli färdigt...konstig känsla när man har levt i ett kaos under flera månader..kommer att få abstinens tror jag...:0) ha det gott, köpt du muggarna på Indiska och måla du vitt vet ja....puss

    SvaraRadera
  18. *Ler*
    Så skönt att höra att det finns fler velpottor!
    Det är bara så himla svårt att välja ibland, eller allt som oftast.
    Så fint du kommer att få det, och jag tycker nog att spisen blir finast om du fixar den oxå.

    Kramar Mari

    SvaraRadera
  19. Hej Willewira!

    Jag har frågat dig förut tror jag, om du är våg som jag?! Ibland tror jag faktiskt att det bara är jag som är så där velig så det är skönt att se att det finns medsystrar därute *skattar*.

    Det kommer att bli jättebra när ni blir klara!

    Ha en fortsatt mysig adventstid och lyckat till med allt! Det där med påse var ett bra tips. Mina recept ligger på översta hyllan i ett skåp och väller ut varje gång vi öppnar dörren ;)

    Kramar Karin

    SvaraRadera
  20. Håper det går bra med malingen! Glem nå ikke å ta det med ro også nå i førjulstiden. Her er det langt igjen innen vi kommer til renovering, men jeg kjenner meg igjen i det der med gløggkopper.

    Jeg er inne på recycling, så jeg har sett og sett på de settene som har funnets på Hjärta till Hjärta, men i min mangel på å kunne bestemme seg, så har jeg latt være å kjøpe noen.

    SvaraRadera
  21. Hej vännen, haahahohoo...

    Du kanske skulle ta och rubba av dig lite på mig istället...då skulle jag få lite större beslutsånger och du kanske får lite mindre :-).

    Vilken ljuvlig spis ni har och formen på den öppningen!!! Men jag håller nog med dig att den målningen gjort sitt :-).

    Jag köpte nya vita glöggmuggar där det stod inristat i porslinet glögg på Dollarstore ifjol för endast 10 kr st. Fastän jag har glöggmuggar hemma så kunde jag inte motstå...du ser...jag behöver nog lite av din obetslutsamhet :-).

    Apropå dina frågor så har jag faktiskt allt på din lista i butiken :-).
    Tyvärr så har jag inte kameran med mig idag så att jag kan fota sakerna och skicka bilder till dig men jag kan göra det på måndag om du vill?

    Finns 2 stycken jätteläckra zinklampor ifrån Jeanne Dar´c med ett inpräglat nummer på. De kotar lika mycket i utpris som det kostar i inköp eftersom de satt ner dem.
    Har vita små julkulor som kostar 12 kr st. Har även riktiga glas i fattigmanssilver som kostar 20 kr st. Har ett enda nr kvar av Julmagasinet :-).
    Sååå, jag tror att det var allt :-).

    Hör av dig om hur du vill göra vännen.
    Kraam
    Melinda

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails