måndag 19 april 2010

Vårtecken 8 - Operation rädda vårblommorna!

Idag är det vårteckenutmaning och vill du läsa om fler vårtecken i vårt avlånga land så går du Viveka på Humlebacken.

Jag vet inte om värk i kroppen är ett vårtecken i sig, men om den har sina rötter från att ha grävt en ny rabatt för att rädda vårblommorna så vill jag nog kalla det så.

Här ska den nya rabatten ligga.... visar en ny bild när den är färdiggrävd.

Ena långsidan på vårt hus ligger under solen strålar i stort sett hela dagen, såvida solen skiner vill säga. Och utmed denna långväg frodas och fröjdar sig vårblommorna under solens sken. Nu är det ju inte bara vårblommorna som växer sig starka här, utan även en massa ogräs som slagit rot och tar mer eller mindre över hela rabatten. Om det tycker jag inte!!




För er som följt mig här i bloggen så vet ni ju om mitt hat gentemot kärsen, dvs kirskålen (jag har en förmåga att hela tiden skriv kriskål, vilket jag i och för sig är benägen att tycka är ett mycket passande namn). Den har fullkomligt tagit över hela vår trädgård, samt numera även tistlar. För en 4-5 år sen grävde vi upp vårat hallonland då det var fullkomligt täckt av kärs. Vi forslade bort all jord och köpte ny. Det vara bara det att den jorden, fast vi utryckligen bad om fin matjord, kom från en åker och innehöll lika mycket tistlar som den kärs vi forslat bort. Blir man trött, eller????




Hur som helst så kör vi nu "operation rädda vårblommorna" vid vår husvägg. En ny rabatt håller på att grävas och dit ska vi flytta våra blå- och vitsippor, snödroppar m m. Får se om vi hinner innan de blommat över. Annars får de snabbt flyttas till ett annat ställe så länge innan de placeras där de ska vara.
Utmed husväggen ska det sedan läggas en duk för att kväva all kärs. Eller så hinner vi bygga till och då försvinner kärsen med automatik. Håller för troligast att det är duken som ligger närmast till....

För övrigt så växer sig syrenernas knoppar sig fetare och fetare.... och jag längtar verkligen tills blommorna slår ut. Syrener tillhör mina favoritblommor och jag njuter verkligen de få veckor de blommar.



Vill önska er alla goa vänner, bloggare eller inte, en riktigt bra dag!! Jag är verkligen glad att ni finns och jag uppskattar alla era kommentarer såååå mycket!!!
Sköt om er!!




PS.Mannen ringde precis... Om en havererad bilmotor tillhör vårtecknen så kan jag bjuda på ett sådant också. Suck!!! DS.

10 kommentarer:

  1. Så många nya projekt.. nya land och det är bra för armmusklerna, rygg o nacke.. *ler*. Låter spännande och ska bli roligt att se hur det växer fram. Men se nu till o rädda det som räddas kan innan spaden sätts i jorden.. =). Önskar dig en härlig vårdag.. moa

    SvaraRadera
  2. Att fixa ny rabatt låter ju kul, lite tungt kanske men muskler har väl aldrig någon dött av?? Om man nu inte skaffat sig dem med hjälp av anabola förstås, haha.
    Lite tråkigt med, kirskålen, kriskål lät faktiskt bättre, har hela baksidan full, så jag vet. Har grävt bort en del men den delen hotas ständigt av inväxande rötter, så det blir ett himla passande. Har funderat på att täcka, men det finns lite smått och gott inbäddat i all kirskål så då måste det räddas först. Ja, detta ogräs skapar då verkligen merarbete för oss trädgårdsägare, hrmpfh.

    SvaraRadera
  3. Men snälla Wiran, du kan ju ta kirskålen hihi....
    Kanske i mesta laget då hmm....
    Eller så sätter du upp en skylt vid vägen. Självplock av kirskål.... Grattis.
    Det drar folk jag lovar. Då kommer de sättandes, för allt som är gratis är bra hihi...

    Förstår frustrationen över den där kålen för har den fått fäste blir man aldrig av med den.
    Så jag önskar er lycka till...

    Ha en gomandag nu.
    Kramen synnöve.

    SvaraRadera
  4. (Vart tog mitt inlägg vägen?)
    Trädgården är ett "kärt" besvär!?! Alltid är det nå´t. Men bilhaverier kan vi vara utan, det tycker jag alldeles bestämt.
    Varm vårkram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  5. Din räddningsaktion påminner mig om vår flytt av lökrabbaten i höstas. Vi grävde och grävde och flyttade alla lökar, men vad ser vi i gamla lökrabatten? Fullt med lökar som kommer! De får vara kvar, trivs tydligen. Men det är klart om ni ska täcka försvinner nog de vårblommor ni inte får med er i flytten. Ja, de lever ett eget liv ibland...
    Hulda

    SvaraRadera
  6. Oj, vad mycket du tar dig för med! Lycka till med utrotningen. Jag har inte den sortens ogräs, tack och lov. Svårt att bestämma över växter, Dom gör ändå som dom vill...
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  7. Jodå, det där med "kriskål" känner jag allt igen! Jag har också mycket av den varan - allt för mycket! Vet några som utrotade den - de fick täcka marken med en pressening säkert i 2 år för att vara på säkra sidan. Segt släkte!
    Jag har dessutom den förhatliga knölklockan som tagit över alla mina rabatter och som nästlar sej in precis överallt!

    Ha en fin vecka trots allt!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Härliga vårbilder du söta. Stor kram Stina

    SvaraRadera
  9. Hej=) Det som inte dödar härdar säger de ju så på ogräset bara! *ler*
    De ska bli kul att höra vad du nu hittar på....nyfiken i en strut här såklart=)
    Och JA vem drömmer inte om varmare länder, jag drömmer just nu om Kroatien dit vill jag åka!
    Till Porec närmare bestämt, då skulle man ta en dagstur till Venedig också! Ha de! Kram Annica.

    Kram Annica.

    SvaraRadera
  10. Här är det oxå massor utav planer när det gäller en eftersatt trädgård, men tiden räcker ju inte...ska ner i vattenhålet på lördag och ta hand om den trädgården, hej och hå...är ju inte kund hos Hortensia, men har beställt lite gm marie på almbyboden och det gjorde vi för ett par dagar sedan, sorry, men däremot får jag hem två st olika burar från Ib laursen, tycker du ska ta dig hit SNAAAAART! kramen

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails